Ořechová másla

září 16, 2017



Jaká věc je nejlepší na pomazání na chleba, ochucení omáček, tvoření dezertů, mlsání, dotváření konzistence a milion dalších věcí?

Ořechový másla přece!

K ořechovým máslům jsem se dostal už docela dávno. Nejdřív jsem poznala takové to tuhé arašídové, které jsem ale přestala jíst kvůli palmovému oleji. Pak jsem ochutnala to poctivé a to se stalo mou láskou na první ochutnání! Byl to pro mě naprostý objev, který jsem si šetřila jen na "jednou za čas", protože jsem nevěděla kde ho sehnat a tak. Pak jsem díky mému závislému tátovi ochutnala kešu máslo, kterému jsem samozřejmě naprosto propadla. To jsem si uvědomila, že časy Oreo sušenek a gumových medvídků u mě už skočil...
Našla jsem něco, co je jako životní jistota, která mě vždycky podrží a zahřeje na duši.

Co se týče kupovaných másel, tak v kamenných obchodech většinou seženete jen malá balení za vysokou cenu (pokud zrovna nejste v Anglii a objevíte 100% mandlový máslo za 2 libry(!!!). 
Některá másla o dost malé váze překračují i 250 Kč (třeba za 250 g másla!) a to už docela dost je, pokud máte rádi máslíčka tak jako my a cpete se s nimi od rána do večera. A proto většinou kupujeme ořechová másla přes internet.

Naše osvědčené obchody s máslíčky jsou NutspreadLifeLike a ASO, které mají široký výběr za poměrně dobrou cenu. Skvělá jsou taky másla Meridian, ale ta jsou u nás docela (oproti třeba Anglii) předražená.

Jdou vyrobit a koupit i semínková másla, známá je sezamová pasta tahini (nezbytná pro domácí hummus!)


Takže, co se výroby týče, tak základ je výkonný mixér. Mě se docela dobře a rychle mixuje v Nutribulletu (900 w), ale třba nepražené kešu nezvládl. Další krok jsou ořechy. Většina ořechů se totiž mixuje líp opražená a u některých (třeba u lískáčů) pražení zvýrazní chuť.

Z vlastních zkušeností se mi nejlépe vyrábělo máslo z pražených mandlí, arašídů, mixu ořechů, pražených lískáčů a pražených kešu. Z nepražených kešu jsem nedocílila jemného kompaktního másla, jen takové rozpadající se hmoty. Vlašsko-ořechové jsem zase musela dělat hodně dlouho.

A jak se vlastně takové máslo vyrábí? Jednoduše!


ARAŠÍDOVÉ MÁSLO:

Na malou skleničku: 
270 g arašídů (nesolených)
špetka soli
celé/sekané arašídy pokud chcete křupavou verzi

Do výkonného mixéru vložíme ořechy a mixujeme tak dlouho, dokud nevznikne tekutá pomazánka
Mě to trvalo dohromady 2 a půl minuty, s tím že po každých 30 vteřinách stěrkou seškrábeme arašídy ze stran nádoby mixéru. Pokud máte slabší mixér, bude mixování trvat déle. Pro tekutější konzistenci můžete přidat olej. Pro křupavou verzi do másla po mixování přidáme nasekané arašídy

Na máslo z jiných ořechů používám většinou tak 2 hrnky nebo cca 300 g ořechů. Lískové ořechy je vhodné opražit, protože se z nich pak lehce sloupne slupka (a máslo z nich potom chutná jak Nutella!! :)
 Podle chuti lze do másel přidat kakao, semínka, koření...

Po každých třiceti vteřinách. Arašídy se měnily z arašídů na mojí drogu.









You Might Also Like

2 komentářů

recent posts

Like us on Facebook

Flickr Images